Εορτές και διατροφή

31-12-2021

Αναστασία Λάππα

Η περίοδος των Χριστουγέννων  έχει καθιερωθεί παγκοσμίως ως γιορτή χαράς και αγάπης, με τα οικογενειακά τραπέζια, τα δώρα και το φαγητό να βρίσκονται σε αφθονία  Είναι μια περίοδος γεμάτη γευστικούς πειρασμούς, οι οποίοι κατά κύριο λόγο δεν είναι τόσο υγιεινοί και θρεπτικοί. 

Πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι καταναλώνουμε περισσότερες από 4.000 θερμίδες ημερησίως. Η ενεργεία αυτή είναι περισσότερη από αυτή που χρειαζόμαστε και μπορεί να αυξήσει το βάρος μας από 0,5 έως 2 κιλά!

 

Ποια είναι τα πιο συχνά προβλήματα;

 

Κατά τη διάρκεια των εορτών – από τα μέσα Δεκεμβρίου, έως και τα μέσα Ιανουαρίου  παρατηρείται αύξηση της προσέλευσης των ασθενών στα επείγοντα περιστατικά των νοσοκομείων.

Κατά προτεραιότητα παρατηρείται αύξηση

  • των καρδιαγγειακών επεισοδίων (εγκεφαλικά επεισόδια, εμφράγματα, στηθαγχικά επεισόδια, επιδείνωση της πίεσης)
  • εμφάνιση οξέων, ή επιδείνωση γνωστών γαστρεντερικών προβλημάτων (γαστρίτιδα, πεπτικό έλκος, γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, οξεία χολοκυστίτιδα, οξεία παγκρεατίτιδα, κολίτιδες)
  • απορρύθμιση μεταβολικών νόσων, με κυρίαρχο των Σακχαρώδη Διαβήτη.

Κάποια από τα προαναφερόμενα προβλήματα υγείας μπορούν να παρουσιαστούν σε τόσο σοβαρή μορφή, ώστε να κινδυνέψει η ζωή του παθόντος. Γι΄ αυτό, καλό θα ήταν στην πρώτη εμφάνιση ασυνηθών ενοχλημάτων ή γνωστών συμπτωμάτων να απευθυνθείτε στο θεράποντα ιατρό σας ή να προσέλθετε στο πλησιέστερο νοσοκομείο.

Μπορούμε να γιορτάσουμε χωρίς άγχος;

Η πανδημία του Covid-19 και η αβεβαιότητα για την προστασία από τα νέα μέτρα, πιθανόν να δημιουργούν στρες . Για την αποφυγή της μετάδοσης του ιού προσπαθήστε να τηρείτε υγιεινή των χεριών κατά την παρασκευή του γεύματος (προαιρετικά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και γάντια ), αναπνευστική υγιεινή (σε βήχα ή φτέρνισμα, κάλυψη της μύτης και του στόματος με το μανίκι στο ύψος του αγκώνα ή με χαρτομάντηλο. Το χρησιμοποιημένο χαρτομάντηλο πρέπει να απορρίπτεται αμέσως μετά τη χρήση μέσα στους κάδους απορριμμάτων) και ιδιαίτερα για όλη τη χειμερινή περίοδο επαρκής και συστηματικός αερισμός των κλειστών χώρων. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί επίσης στον μέγιστο αριθμό των ατόμων που δύνανται να βρίσκονται στον ίδιο χώρο με προσπάθεια περιορισμού διάρκειας των κοινωνικών συναθροίσεων. Τέλος συστήνεται η διενέργεια self-test.

 

Τι να προσέξουμε στην διατροφή μας την περίοδο των γιορτών;

 

Ιατρικό ιστορικό και φαρμακευτική αγωγή

Την περίοδο των εορτών παρατηρείται χαλάρωση των ατόμων, που λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή  και έχουν βεβαρημένο ιατρικό ιστορικό γεγονός που τους κάνει να παραλείπουν την λήψη των φαρμάκων τους καθώς και την τήρηση των οδηγιών του θεράποντος ιατρού.

 

Συντήρηση πρώτων υλών  

Δευτερευόντως, σημαντικό ρόλο παίζει η υγιεινή, η φύλαξη, παρασκευή και συντήρηση των πρώτων υλών παρασκευής των τροφών όσο και των έτοιμων για σερβίρισμα φαγητών. Πολλές τροφικές δηλητηριάσεις εμφανίζονται , ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, τις γιορτινές ημέρες, λόγω της πλημμελούς προσοχής που δείχνουμε αλλά και της βιασύνης μας στο να τελειώσουμε. Τα πιο συνηθισμένα μικρόβια που εμπλέκονται στις τροφικές δηλητηριάσεις είναι η σαλμονέλλα, ο σταφυλόκοκκος, το καμπυλοβακτηρίδιο (Campylobacter jejuni) και το κλωστρίδιο (Clostridium perfingens).

 

Μην παραλείπετε γεύματα!

Στην προσπάθεια μας να χάσουμε βάρος, παραλείπουμε γεύματα μέσα στην ημέρα γεγονός που μας οδηγεί στην απώλεια πολύτιμων θρεπτικών συστατικών , στην απώλεια ενέργειας με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να ασκηθούμε καθώς και στην διαταραχή του μεταβολισμού μας. Επιπλέον πεινάμε περισσότερο και καταλήγουμε στην υπερφαγία, δηλαδή σε ένα μεγάλο γεύμα χωρίς να νιώθουμε το αίσθημα του κορεσμού. Συνεπώς οδηγούμαστε  στην κατανάλωση χριστουγεννιάτικων εδεσμάτων και γλυκών. 

Ξεκινήστε με ένα καλό πρωινό

Το πρωινό αποτελεί το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας και χαρίζει στον ανθρώπινο οργανισμό την απαραίτητη ενέργεια και τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται για να λειτουργήσει σωστά

Έτσι καλές προτάσεις για ένα σωστό πρωινό είναι:

Ρόφημα της επιλογής μας (γάλα, καφέ, τσάι, χυμό)

  • 2 φέτες ψωμί με μαρμελάδα της επιλογής μας ή μέλι και η φρούτο
  • Δημητριακά ολικής άλεσης και ένα φρούτο
  • 1 τοστ (με ψωμί ολικής άλεσης τυρί γαλοπούλα) 
  • 1κουλούρι  Θεσσαλονίκης, 1 φρούτο 
  • 2 αυγά βραστά συνοδευμένα με 1 φέτα ψωμί 
  • Γιαούρτι με μέλι και καρύδια ή με φρούτα

Χριστουγεννιάτικα γλυκά;

Τα παραδοσιακά Χριστουγεννιάτικα γλυκά είναι σχεδόν όλα φορτωμένα με πολλές θερμίδες. Η βασιλόπιτα και ο κουραμπιές αποδίδουν ανά μερίδα τις περισσότερες θερμίδες και είναι πλούσια σε χοληστερίνη και κορεσμένα λιπίδιαΤα μελομακάρονα φαίνεται να έχουν τις λιγότερες θερμίδες

Αλκοόλ

Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ με άδειο στομάχι. Είναι προτιμότερο να περιορίσετε την πρόσληψη του στα 1-2 ποτήρια και να προτιμάτε ποτά όπως η μπύρα ή το κρασί. Η μεγάλη ποσότητα δεν είναι η καλή για την υγεία και το βάρος σας καθώς το αλκοόλ αυξάνει την όρεξη. Η κατανάλωση αναψυκτικών και τυποποιημένων χυμών είναι εξίσου βλαβερή για την υγεία καθώς περιέχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης , γεγονός που αυξάνει το βάρος.

Κυρίως γεύμα

Η γεμιστή γαλοπούλα και τα ψητά κρέατα είναι το βασικό κυρίως γεύμα των εορτών. Απομακρύνετε το λίπος και την πέτσα και αποφύγετε να μαγειρεύετε με βούτυρο την γέμιση. Οι πατάτες  καλό θα ήταν να χρησιμοποιήσετε ελαιόλαδο για το ψήσιμό τους και να τις κόψετε σε μεγαλύτερους κύβους, έτσι ώστε να απορροφήσουν όσο το δυνατόν λιγότερο λίπος.

Συμβουλές για ισορροπημένο βάρος και καλή υγεία

  • Μείωση των υδατανθράκων 

Θα πρέπει να μειώσουμε την κατανάλωση των απλών υδατανθράκων που εμπεριέχονται στα γλυκά, ζυμαρικά, πατάτες και να τους αντικαταστήσουμε με συνθέτους όπως φρούτα και λαχανικά

  • Αντικατάσταση του λίπους

Αφαίρεση των κορεσμένων λιπαρών όπως βούτυρο, μαργαρίνη και πέτσα στα κρέατα και αντικατάστασή  τους με σύνθετους όπως τα ψάρια, οι ξηροί καρποί και το ελαιόλαδο.

  • Αποφύγετε το άγχος και το στρες!

Η ημέρα της ετοιμασίας του γιορτινού τραπεζιού είναι ιδιαίτερα αγχώδης για μερικά άτομα. Ως εκ τούτου το άγχος τους οδηγεί στην υπερκατανάλωση τροφών κι ιδιαίτερα γλυκών και υδατανθράκων συνεπώς υπάρχει κίνδυνος αύξησης του βάρους μας!. Εάν θέλουμε να φάμε κάτι μπορούμε να καταναλώσουμε φρούτα και λαχανικά.

  • Ένταξη της άσκησης

Οι ημέρες των διακοπών μας κάνουν να ξεχνούμε την σημαντικότητα της σωματικής  άσκησης τόσο για την υγεία όσο και στη βελτίωση της ψυχολογίας μας. Προσπαθήστε να εντάξετε το γρήγορο περπάτημα 20 λεπτά την ημέρα στην καθημερινότητα σας το οποίο θα σας βοηθήσει στο να αποφορτιστείτε και να χαλαρώσετε. Εάν το πρόγραμμα σας είναι επιβαρυμένο προτιμήστε να χρησιμοποιήσετε την σκάλα και όχι τον ανελκυστήρα.

  • Η οργάνωση στα ψώνια

Με την κατάρτιση μιας λίστας αγορών (shopping list) είναι ένα σημαντικός παράγοντας που μας αποτρέπει να ξεφύγουμε σε άσκοπες αγορές προϊόντων και συνεπώς στην υπερκατανάλωση τροφής.

  • Πρέπει να τρώμε από όλα, αλλά με μέτρο

Κάθε ένα από τα τρόφιμα μας προσφέρει θρεπτικά συστατικά συνεπώς πρέπει να διαθέτουμε ποικιλία στην διατροφή μας. Προσπαθήστε να γεμίσετε το πιάτο σας πριν ξεκινήσετε το γεύμα σας , με αυτό τον τρόπο δεν θα χάσετε το μέτρο. Μια συμβουλή η οποία μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην ποιότητα του πιάτου είναι να γεμίσετε το ½ πιάτο με σαλάτα, το υπόλοιπο ¼ με γαλοπούλα ή κρέας στεγνό χωρίς το δέρμα ή λίπος και το άλλο ¼  του πιάτου με ρύζι ή πατάτα ή μακαρόνια (καλό θα είναι να τα επιλέξετε χωρίς κρέμες, τυριά και λάδι).

  • ΜΗΝ ΠΗΓΑΙΝΕΤΕ ΣΤΙΣ ΓΙΟΡΤΙΝΕΣ ΕΞΟΔΟΥΣ ΜΕ ΑΔΕΙΟ ΣΤΟΜΑΧΙ

Εάν φάτε πολύ λίγο ή και καθόλου πριν το οικογενειακό τραπέζι ή τη γιορτινή σας έξοδο για να «γλυτώσετε» θερμίδες, το πιο πιθανό είναι ότι θα καταλήξετε να φάτε πολύ περισσότερο. Γενικά αποφύγετε να βγείτε με «άδειο στομάχι» και προτιμήστε να καταναλώσετε ένα μικρό και ισορροπημένο σνακ πριν την έξοδό σας για να νιώθετε χορτάτοι και να αποφύγετε το αίσθημα της πείνας.

 

Συμπερασματικά

Τα Χριστούγεννα είναι ομολογουμένως η πιο γιορτινή περίοδος όπου βρίσκουμε την ευκαιρία να περάσουμε χρόνο με τα αγαπημένα μας πρόσωπα, να ξεκουραστούμε και να ξεφύγουμε από το άγχος της καθημερινότητας. Απολαύστε τις εξόδους σας χωρίς τύψεις και αμφιβολίες. Ακολουθώντας μερικές από αυτές τις συμβουλές  θα παραμείνετε σε ΄΄φόρμα ΄΄ και θα επανέλθετε ομαλά στις διατροφικές σας συνήθειες μετά τις γιορτές.

 

Χρόνια Πολλά και ευτυχισμένο το νέο έτος!

Κοινοποιήστε 

Βρείτε μας στο Facebook και στο Instagram

Επικοινωνία
 Η ομάδα μας
Διαφημιστείτε στη truemed.gr
Όροι χρήσης
Προσωπικά δεδομένα
Copyright©Truemed
Για περισσότερη ζωή
Designed – Developed by Premiumweb.gr

 

| Επικοινωνία | Η ομάδα μας | Διαφημιστείτε στη truemed.gr|  | Όροι χρήσης | Προσωπικά δεδομένα | Copyright©Truemed | |Για περισσότερη ζωή |
Designed – Developed by Premiumweb.gr

 

© 2019 TrueMed Media. All rights reserved. Our website services, content, and products are for informational purposes only. TrueMed Media does not provide medical advice, diagnosis, or treatment.