10 απλοί τρόποι βελτίωσης της γυναικείας γονιμότητας

6-1-2023

Μαρία Στεργίου

Η δημιουργία οικογένειας και η απόκτηση παιδιών είναι από τα σημαντικότερα πράγματα στη ζωή των περισσότερων γυναικών. Η σύλληψη όμως δεν είναι πάντα εύκολη. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό οι γυναίκες να γνωρίζουν όλους τους φυσικούς τρόπους και τις απλές αλλαγές του τρόπου ζωής τους που μπορούν να βελτιώσουν τη γονιμότητά τους. Οι συμβουλές αυτές είναι ωφέλιμοι τόσο για γυναίκες που προσπαθούν να συλλάβουν φυσιολογικά όσο και για εκείνες  που ακολουθούν μεθόδους υποβοηθούμενης γονιμοποίησης. Οι σημαντικότεροι από αυτούς παρατίθενται παρακάτω και πιο συγκεκριμένα περιλαμβάνουν:

Υγιεινή διατροφή

Μια ισορροπημένη διατροφή εξασφαλίζει ένα υγιές σώμα ικανό να συλλάβει, να θρέψει και να υποστηρίξει την ανάπτυξη ενός εμβρύου. Για τις γυναίκες που προσπαθούν να συλλάβουν σημαντική είναι η πρόσληψη βιταμινών και θρεπτικών συστατικών από μια ευρεία ποικιλία τροφών. Συγκεκριμένα φαίνεται ότι ιδιαίτερη σημαντική είναι η κατανάλωση ουσιών όπως:

  • Φυλλικό οξύ: είναι μια βιταμίνη που βρίσκεται κυρίως στα φυλλώδη πράσινα λαχανικά. Μελέτες συνιστούν πως ενδέχεται να παίζει ρόλο στη σύλληψη, κυρίως όμως είναι απαραίτητο κατά τις πρώτες εβδομάδες κύησης για την φυσιολογική ανάπτυξη του νευρικού σωλήνα του εμβρύου. Οι γυναίκες που σκοπεύουν να μείνουν έγκυες θα πρέπει να καταναλώνουν 400-600mg φυλλικού οξέος καθημερινά.
  • Βιταμίνη Β12: πρόκειται για βιταμίνη που συναντάται σε προϊόντα ζωικής παραγωγής. Έχει βρεθεί σχέση ανάμεσα στα επίπεδά της στον οργανισμό και στην καλή λειτουργία των ωοθηκών. Συστήνεται κατανάλωση 2,4mg τη μέρα.
  • Βιταμίνη Β6: είναι βιταμίνη που παίζει σημαντικό ρόλο σε πολλές αντιδράσεις του οργανισμού και συναντάται σε μια ποικιλία τροφών, όπως δημητριακά, όσπρια, ξηροί καρποί κα. Βοηθά στη σωστή λειτουργία του DNA και βελτιώνει την ποιότητα γενετικού υλικού που θα περάσει από τη μητέρα στο έμβρυο. Συστήνεται η λήψη 1,7mg ημερησίως. 
  • Βιταμίνη C: συναντάται σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Μπορεί να βελτιώσει τον εμπλουτισμό της βλέννης στον τράχηλο και έτσι να δημιουργήσει ευνοϊκό περιβάλλον για το γονιμοποιημένο ωάριο. Οι γυναίκες θα πρέπει να λαμβάνουν 80mg βιταμίνης C την ημέρα.
  • Ω3 λιπαρά οξέα: βρίσκονται κυρίως στα ψάρια και στους ξηρούς καρπούς. Συνεισφέρουν στη βελτίωση της λειτουργίας των ορμονών και της ποιότητας της τραχηλικής βλέννης. Επίσης  ενισχύουν την κυκλοφορία του αίματος στην περιοχή των γενετικών οργάνων. Η λήψη 2gr την μέρα φαίνεται να είναι ιδανική για ενήλικες.

Σωματικό βάρος

Μελέτες δείχνουν πως τόσο τα λιποβαρή όσο και τα παχύσαρκα άτομα μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολία στην σύλληψη. Αυτό συμβαίνει επειδή επηρεάζεται η ποσότητα των ορμονών στο σώμα, εμποδίζοντας την ωορρηξία. Επίσης η διαρκής αυξομείωση του βάρους μπορεί και αυτή να επηρεάσει τη γονιμότητα. Συστήνεται λοιπόν να διατηρείται ένα υγιές σωματικό βάρος κατά την περίοδο που επιχειρείτε σύλληψη.

Κατανάλωση καφεΐνης 

Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε τη δεκαετία του ’90, οδήγησε στο συμπέρασμα ότι οι γυναίκες που κατανάλωναν ποσότητα καφεΐνης που ισοδυναμεί με τρία φλιτζάνια καφέ ημερησίως, μείωναν τις πιθανότητες να συλλάβουν έως και κατά 27%. Επίσης νεότερες μελέτες φανερώνουν σχέση ανάμεσα στην κατανάλωση μεγάλης ποσότητας καφεΐνης και πιθανότητας αποβολής. Είναι λοιπόν σημαντικό για τη σύλληψη και την υποστήριξη της κύησης η λήψη καφεΐνης να περιορίζεται σε 200mg ημερησίως.

Σωματική άσκηση

Η καθημερινή άσκηση μέτριας έντασης με διάρκεια 30 λεπτών φαίνεται πως βοηθά στην μείωση του στρες και τη ρύθμιση των επιπέδων των ορμονών. Επίσης βελτιώνει τα επίπεδα γλυκόζης του αίματος και μετά τη σύλληψη προετοιμάζει το σώμα για τον τοκετό. Είναι λοιπόν σημαντικό οι γυναίκες που προσπαθούν να συλλάβουν να γυμνάζονται για βελτίωση της γονιμότητάς τους. 

Λήψη αλκοόλ

Οι γυναίκες που προσπαθούν να μείνουν έγκυες θα πρέπει να λαμβάνουν το πολύ μια ή δύο μονάδες αλκοόλ μια ή δύο φορές την εβδομάδα. Μια μονάδα αλκοόλ περιέχει 8-13mg καθαρής αλκοόλης και εξαρτάται από το είδος του ποτού. Ιδανικά οι γυναίκες θα πρέπει να απέχουν τελείως από το αλκοόλ, ειδικά σε περίπτωση που δυσκολεύονται να συλλάβουν. Η λήψη μεγάλης ποσότητας αλκοόλ μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα των ωαρίων και να βλάψει την ανάπτυξη του εμβρύου.

Διακοπή καπνίσματος

Το κάπνισμα στις γυναίκες είναι ένας από τους παράγοντες που έχουν συσχετιστεί έντονα με υπογονιμότητα. Επίσης μελέτες δείχνουν πως από μητέρες καπνιστές μπορεί να γεννηθούν πρόωρα ή λιποβαρή μωρά. Η διακοπή του καπνίσματος είναι απαραίτητη για την βελτίωση των πιθανοτήτων σύλληψης και τη γέννηση υγιούς παιδιού.

Λήψη φαρμάκων

Κάποια συνταγογραφούμενα φάρμακα εφόσον λαμβάνονται σε τακτική βάση μπορούν να ελαττώσουν τις πιθανότητες σύλληψης. Είναι απαραίτητο κατά την επίσκεψη σε γυναικολόγο για τους απαιτούμενους ελέγχους γονιμότητας, να αναφερθούν όλα τα φάρμακα που μπορεί να λαμβάνονται. Σε περίπτωση που τα φάρμακα αντενδείκνυνται στη σύλληψη υπάρχουν σχεδόν πάντα κατάλληλα υποκατάστατα.

Μείνετε ψύχραιμοι

Η εμμονή για την απόκτηση παιδιού μπορεί να οδηγήσει σε αντίθετα αποτελέσματα. Το στρες μπορεί να επηρεάσει την ωορρηξία και τα επίπεδα ορμονών στο σώμα. Οι γυναίκες θα πρέπει να παραμένουν ήρεμες και αισιόδοξες. Τεχνικές όπως ο διαλογισμός, η γιόγκα, η άσκηση μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση του άγχους.

Κύκλος γονιμότητας

Είναι απαραίτητο οι γυναίκες που θέλουν να συλλάβουν να γνωρίζουν καλά τον κύκλο τους. Η μέρα της ωορρηξίας, αλλά και λίγες μέρες πριν από αυτήν είναι ο κατάλληλος χρόνος για να επαφή.

Οι γυναίκες συνήθως έχουν ωορρηξία 14 μέρες πριν την αρχή της επόμενης περιόδου,  εφόσον υπάρχει φυσιολογικός κύκλος 28 ημερών. Για τον καλύτερο έλεγχο της ωορρηξίας υπάρχουν ειδικά ημερολόγια και εφαρμογές που υπολογίζουν με ακρίβεια τις μέρες με την μεγαλύτερη πιθανότητα σύλληψης. 

Αποφυγή λοιμώξεων

Τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα αποτελούν μεγάλο κίνδυνο για τη γονιμότητα, ιδιαίτερα τα χλαμύδια. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται έξαρση τέτοιων λοιμώξεων. Οι λοιμώξεις αυτές μπορούν να προκαλέσουν τραχηλίτιδα, ενδομητρίτιδα και σαλπιγγίτιδα. Οι λοιμώξεις αυτές στα γεννητικά όργανα οδηγούν σε αδυναμία σύλληψης ή επαναλαμβανόμενες αποβολές. 

Έμφαση πρέπει να δοθεί στον τακτικό γυναικολογικό έλεγχο για τη διασφάλιση την αναπαραγωγικής υγείας της γυναίκας.

 

Σημείωση: Πριν ξεκινήσετε την λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος ή κάνετε κάποια αλλαγή στον τρόπο ζωής σας συμβουλευτείτε τον ιατρό σας ώστε να βεβαιωθείτε πως καλύπτει τις προσωπικές σας ανάγκες.

  1. Audrey J Gaskins et al., Diet and fertility: a review, 2017.
  2. Yu-Han Chiu et al., Diet and female fertility: doctor, what should I eat?, 2018.
  3. Audrey J Gaskins, Recent advances in understanding the relationship between long- and short-term weight change and fertility, 2018.
  4. Annemieke Hoek et al., Effects of preconception weight loss after lifestyle intervention on fertility outcomes and pregnancy complications, 2022.
  5. Kristin Van Heertum et al., Alcohol and fertility: how much is too much?, 2017.
  6. Practice Committee of the American Society for Reproductive Medicine. Electronic, Smoking and infertility: a committee opinion, 2018.
  7. Stefano Palomba et al., Lifestyle and fertility: the influence of stress and quality of life on female fertility, 2018. 
  8. Lily R Campbell et al., Menstrual cycle length and modern living: a review, 2021.
  9. Ana Carolina Xavier Goulart et al., HIV, HPV and Chlamydia trachomatis: impacts on male fertility, 2020.
  10. Rakesh Sharma et al., Lifestyle factors and reproductive health: taking control of your fertility, 2013.

Κοινοποιήστε 

Βρείτε μας στο Facebook και στο Instagram

Επικοινωνία
 Η ομάδα μας
Διαφημιστείτε στη truemed.gr
Όροι χρήσης
Προσωπικά δεδομένα
Copyright©Truemed
Για περισσότερη ζωή
Designed – Developed by Premiumweb.gr

 

| Επικοινωνία | Η ομάδα μας | Διαφημιστείτε στη truemed.gr|  | Όροι χρήσης | Προσωπικά δεδομένα | Copyright©Truemed | |Για περισσότερη ζωή |
Designed – Developed by Premiumweb.gr

 

© 2019 TrueMed Media. All rights reserved. Our website services, content, and products are for informational purposes only. TrueMed Media does not provide medical advice, diagnosis, or treatment.