Αποτοξίνωση και Detox Diets: Τι ισχύει;

24-3-2021

Νικολοπούλου Μαρία Φοίβη

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια πολύ μεγάλη συζήτηση σχετικά με την
αποτοξίνωση και το πώς αυτή επιτυγχάνεται στον ανθρώπινο οργανισμό. Εάν βάλουμε τη λέξη «αποτοξίνωση» στη μηχανή αναζήτησης, θα βρούμε εκατοντάδες άρθρα τα οποία περιέχουν αποτοξινωτικές δίαιτες και διατροφικές συμβουλές που υπόσχονται γρήγορη αποβολή βλαβερών ουσιών από το σώμα και θεαματική απώλεια βάρους. Μερικά παραδείγματα τέτοιων συμβουλών είναι η κατανάλωση detox water (νερό αποτοξίνωσης), βοτάνων και συγκεκριμένων smoothies, η λήψη ειδικών συμπληρωμάτων διατροφής καθώς και ο πλήρης αποκλεισμός ορισμένων τροφίμων και θρεπτικών συστατικών από τη διατροφή (π.χ σιτάρι, γλουτένη, ζάχαρη, γαλακτοκομικά, καφεΐνη, ζωικά προϊόντα).

Τι είναι η αποτοξίνωση;

 

Η αποτοξίνωση είναι μία από τις φυσιολογικές διεργασίες του οργανισμού, κατά την οποία αποβάλλονται τοξίνες οι οποίες προέρχονται από τη διαδικασία του μεταβολισμού ή από τη διατροφή, την αναπνοή και τη χρήση φαρμάκων. Υπεύθυνα όργανα για την αποβολή των τοξινών είναι κυρίως το ήπαρ και οι νεφροί αλλά και οι πνεύμονες (εκπνοή), το δέρμα (ιδρώτας) και το έντερο (κόπρανα).

Τι ισχύει για τις δίαιτες Detox – πώς τελικά μπορούμε να βοηθήσουμε τον οργανισμό μας;

 

Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Ακαδημία Διατροφής και την Βρετανική Ένωση Διαιτολόγων, μέχρι και σήμερα δεν έχει βρεθεί κάποια συσχέτιση μεταξύ των πρακτικών που προαναφέραμε (detox water, πλήρης αποκλεισμός τροφίμων κ.α.) και της αποτοξίνωσης του ανθρώπινου οργανισμού. Επιπλέον, οι μελέτες δείχνουν πως οι detox diets δεν έχουν καλύτερα αποτελέσματα στην απώλεια βάρους σε σχέση με τα υποθερμιδικά πλάνα διατροφής. Επίσης, έχει παρατηρηθεί πως τα άτομα που ακολουθούν τέτοιες δίαιτες, ανακτούν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα όλο το βάρος που είχαν χάσει (ίσως και περισσότερο). Μάλιστα, οι πρακτικές αυτές εκτός από ανώφελες είναι πολύ πιθανό να γίνουν και ιδιαίτερα επικίνδυνες για τον υγιή γενικό πληθυσμό αλλά και, ακόμα περισσότερο, για συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων (άτομα υπό φαρμακευτική αγωγή, άτομα με διατροφικές διαταραχές, έγκυες, θηλάζουσες, νεφροπαθείς, άτομα με νοσήματα του γαστρεντερικού συστήματος). Επομένως, αυτό που μπορούμε και πρέπει να κάνουμε, είναι να υποστηρίξουμε την
φυσιολογική διεργασία της αποτοξίνωσης με το να διατηρήσουμε υγιή τα όργανα που την επιτελούν, ακολουθώντας – όσο πιο πιστά γίνεται – τις επίσημες, αξιόπιστες και επιστημονικά τεκμηριωμένες διατροφικές συστάσεις.

Διατροφικές Συστάσεις

 

• Καταναλώνετε αρκετό νερό μέσα στην ημέρα ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες.
• Καταναλώνετε ποικιλία λαχανικών (4 μερίδες/ ημέρα, 1 μερίδα= 2φλ ωμά ή 1φλ μαγειρεμένα λαχανικά) και φρούτων (3 μερίδες/ημέρα).
• Καταναλώνετε ποικιλία δημητριακών και κατά προτίμηση ολικής άλεσης.
• Καταναλώνετε γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά.
• Καταναλώνετε συχνά όσπρια.
• Προτιμάτε το ελαιόλαδο σε σχέση με άλλα έλαια.
• Περιορίστε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος (μοσχάρι, χοιρινό, αρνί) σε 1 μερίδα/ εβδομάδα
• Αποφύγετε την κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος – αλλαντικών
• Περιορίστε την κατανάλωση αλατιού (σε λιγότερο από 1κ.γ/ημέρα) , ζάχαρης και προϊόντων που τα περιέχουν. (Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, η ενέργεια που προέρχεται από ελεύθερα σάκχαρα δεν πρέπει να υπερβαίνει το 10% της ημερήσιας ενεργειακής πρόσληψης)
• Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ.
• Προσπαθήστε να διατηρείτε ένα σταθερό φυσιολογικό σωματικό βάρος.
*Οι παραπάνω συστάσεις απευθύνονται σε υγιείς ενήλικες, να απευθύνεστε στον διαιτολόγο σας για
εξατομικευμένες συμβουλές.

Συμπεραίνουμε λοιπόν, πως δεν υπάρχει «μαγικός» τρόπος να αποτοξινώσουμε τον οργανισμό μας, καθώς η αποβολή των βλαβερών ουσιών είναι μια διαδικασία που ούτως ή άλλως πραγματοποιεί το σώμα μας συνεχώς. Εμείς οφείλουμε να διασφαλίσουμε την καλή υγεία μας με σωστή, ισορροπημένη διατροφή και φυσική άσκηση και τότε ο οργανισμός μας θα επιτελεί βέλτιστα τις προκαθορισμένες λειτουργίες του.

 

Πηγές

 

Jung, S., Kim, W., Park, B., Lee, S. and Chae, S., 2020. Effect of toxic trace element detoxification, body fat reduction following four-week intake of the Wellnessup diet: a three-arm, randomized clinical trial. Nutrition & Metabolism, 17(1).

Klein, A. and Kiat, H., 2014. Detox diets for toxin elimination and weight management: a critical review of the evidence. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 28(6),
pp.675-686.

Obert, J., Pearlman, M., Obert, L. and Chapin, S., 2017. Popular Weight Loss Strategies: a Review of Four Weight Loss Techniques. Current Gastroenterology Reports, 19(12).

Λινού, Α. 2014. Εθνικός Διατροφικός Οδηγός για Ενήλικες. Αθήνα: «Αστική μηκερδοσκοπική εταιρεία Prolepsis» με δ.τ. «Ινστιτούτο Προληπτικής, Περιβαλλοντολογικής και Εργασιακής Ιατρικής».

TrueMed-ForLivingMore

Κοινοποιήστε 

Βρείτε μας στο Facebook και στο Instagram

Επικοινωνία
 Η ομάδα μας
Διαφημιστείτε στη truemed.gr
Όροι χρήσης
Προσωπικά δεδομένα
Copyright©Truemed
Για περισσότερη ζωή
Designed – Developed by Premiumweb.gr

 

| Επικοινωνία | Η ομάδα μας | Διαφημιστείτε στη truemed.gr|  | Όροι χρήσης | Προσωπικά δεδομένα | Copyright©Truemed | |Για περισσότερη ζωή |
Designed – Developed by Premiumweb.gr

 

© 2019 TrueMed Media. All rights reserved. Our website services, content, and products are for informational purposes only. TrueMed Media does not provide medical advice, diagnosis, or treatment.

+ posts

Αρθρογράφος

Η Μαρία – Φοίβη Νικολοπούλου γεννήθηκε στις 8 Ιουλίου του 2001 στην Αθήνα όπου πέρασε και τα παιδικά της χρόνια. Μερικά χρόνια μετά μετακόμισε με την οικογένειά της στη Χαλκίδα όπου πέρασε τα εφηβικά της χρόνια. Είναι λάτρης του του αθλητισμού, της φύσης, των ταξιδιών, της φωτογραφίας και του καλού καφέ.

Από μικρή ηλικία έβρισκε ενδιαφέρουσες τις θετικές επιστήμες και αγαπούσε τα μαθηματικά, ενώ αργότερα αποφάσισε πως θέλει να ασχοληθεί με τον κλάδο των επιστημών υγείας.

Σήμερα είναι προπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας & Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και ονειρεύεται να δραστηριοποιηθεί στο χώρο της Αθλητικής Διατροφής. Είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Φοιτητών Διαιτολογίας ENDietS καθώς και φοιτητικό μέλος του Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων Διατροφολόγων. Μέσω της TrueMed, επιθυμεί να ενημερώσει το ευρύ κοινό για διάφορα διατροφικά θέματα και ειδικότερα να επισημάνει και να καταρρίψει τους διάφορους διατροφικούς μύθους, καθώς και να δώσει πληροφορίες για την επίδραση της διατροφής στην την υγεία μας.

Λοιπά προσόντα

Ξένες Γλώσσες

Αγγλικά: Επίπεδο C2 University of Michigan

Γαλλικά: Επίπεδο Β1

Ειδικές Γνώσεις

Βασικός χειρισμός Microsoft Office (MS word, MS Excel, MS Power Point)

Βασικός χειρισμός Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Adobe Rush

Σεμινάρια / Επιμόρφωση

  • Πρόγραμμα τριών εβδομάδων με θέμα “Public Health Perspectives on Sustainable Diets” του πανεπιστημίου Johns Hopkins

  • Παχυσαρκία: Από την αιτιοπαθογένεια στη θεραπεία. Webinar της Ελληνικής Εταιρείας Αθηροσκλήρωσης σε συνεργασία με την Ελληνική Ιατρική Εταιρεία Παχυσαρκίας

  • International Testing Agency webinar: Nutrition and Dietary Supplements

  • Πανελλήνιος Σύλλογος Διαιτολόγων Διατροφολόγων: Ο ρόλος της διατροφής στην εποχή της COVID-19: Πρόληψη, αντιμετώπιση και ο παράγοντας της παχυσαρκίας

  • Πανελλήνιος Σύλλογος Διαιτολόγων Διατροφολόγων: 1ο Webinar Αθλητικής Διατροφής

  • ENDietS Webinar “Fueling for the Work Required: The art and science of carbohydrate periodisation”, EFAD Webinar “Implementation of sustainable meals in practice”

  • 9η Ημερίδα Βημάτων Ασθενών (ΙΑΤΡΟΝΕΤ) «ΔΙΑΒΗΤΗΣ. Σύγχρονες Προσεγγίσεις»

  • 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διαιτολογίας & Διατροφής & 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Κλινικής Διατροφής & Μεταβολισμού

  • 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ελληνικής Εταιρείας Αθηροσκλήρωσης

  • 5ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συμπόσιο της Ελληνικής Εταιρείας Παιδικής & Εφηβικής Παχυσαρκίας «Ενδοκρινολογικά Προβλήματα του Παιδιού & του Εφήβου»

Αριθμός άρθρων που έχει γράψει στην Truemed:  1