Τα γυαλιά που δε θα θέλεις να βγάζεις
9-3-2021
Χελιώτη Αναστασία

Εικόνα από Instagram (Λογαριασμός- avril.et.moi)
Αν σας έλεγαν, πως ένα ζευγάρι γυαλιά αρκούσε για την αποθεραπεία σας, θα το θεωρούσατε εφικτό; Βέβαια, όχι οποιοδήποτε ζευγάρι γυαλιών (π.χ. ηλίου) αλλά εξειδικευμένα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας! Πρόκειται για την τελευταία τεχνολογική τάση, αρχικά υιοθετημένη από τους χρήστες ηλεκτρονικών παιχνιδιών, όπου μέσω αυτών «μεταφέρονται» οπτικά στο περιβάλλον του εκάστοτε παιχνιδιού.
Η συγκεκριμένη καινοτομία απαντάται σε πέντε είδη: εικονική πραγματικότητα (Virtual Reality), επαυξημένη πραγματικότητα (Augmented Reality), μικτή πραγματικότητα (Mixed Reality), ισομερές διαδραστικό σύστημα προσομοίωσης (Immerive Interactive Simulation System) και απεικόνιση σύντηξης (Fusion Imaging).
Ακολουθεί μια σύντομη περιγραφή του καθενός…
Αρχικά, η εικονική πραγματικότητα παρέχει στους χρήστες την πιστή προσομοίωση ενός περιβάλλοντος ή κατάστασης μη σχετιζόμενου με την πραγματικότητα (πχ κονσόλες παιχνιδιών τύπου Play Station). Επέκταση της πρώτης,θεωρείται η επαυξημένη πραγματικότητα. Αποτελεί μια τεχνολογία που χρησιμοποιεί ρεαλιστικές περιβαλλοντικές συνθήκες, βελτιώνοντάς τες, με επικάλυψη ψηφιακών πληροφοριών. Εδώ, εντάσσεται το παιχνίδι «Pokemon Go», όπου αρκεί η χρήση ενός έξυπνου κινητού.
Απόρροια των παραπάνω, είναι η μικτή πραγματικότητα. Επίσης γνωστή ως υβριδική πραγματικότητα, συνδυάζει πραγματικό και ψηφιακό περιβάλλον. Μάλιστα, στο λογισμικό της τα περιβάλλοντα συνυπάρχουν και αλληλεπιδρούν μεταξύ τους γεννώντας ένα περιβάλλον εξερεύνησης για το χρήστη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το «HoloLens» από τη Microsoft. Παρόμοιας φιλοσοφίας, συνιστά το ισομερές διαδραστικό περιβάλλον. Υπερσύγχρονο και διαδραστικό αφού θολώνει τα όρια μεταξύ πραγματικού και εικονικού κόσμου.
Ειδική αναφορά αξίζει να πραγματοποιηθεί για την απεικόνιση σύντηξης. Πρόκειται για μια τεχνική που χρησιμοποιεί δεδομένα από δύο διαφορετικούς τρόπους απεικόνισης όπως η μαγνητική τομογραφία (MRI), η υπολογιστική τομογραφία (CT) και η τομογραφία εκπομπής ποζιτρονίων (PET). Ενισχύεται η ποιότητα των πληροφοριών για ένα ή περισσότερα ανατομικά σημεία, αυξάνοντας τη διαγνωστική ακρίβεια από το θεράποντα ιατρό.
Το παρόν κείμενο θα εστιάσει στην εικονική πραγματικότητα και στις εφαρμογές της στην υγεία.
Το εύρος των εφαρμογών στον κλάδο της υγείας κυμαίνεται από υπηρεσίες συμβουλευτικής και γνωστικής αποκατάστασης έως την εικονική χειρουργική ή θεραπεία (πχ VRET). Ο σκοπός χρήσης ενδέχεται να είναι διαγνωστικός, θεραπευτικός, εκπαιδευτικός ή συνδυασμός τους. Στη θεωρητική τους βάση ανήκουν θεωρίες όπως η μαθησιακή θεωρία, η προσομοίωση και η τοποθετημένη θεωρία μάθησης. Αρκεί να θυμόμαστε ότι αυτοσκοπός είναι η διαδραστική τεκμηρίωση της γνώσης.
Αναφορικά με τη μέθοδο λειτουργίας, παρουσιάζεται μια κλινική δοκιμή του προγράμματος «ARISE». Εφαρμόστηκε επαυξημένη πραγματικότητα και διαδραστική αφήγηση με σενάριο ανοιχτού κώδικα. Συνοπτικά, μέσω ειδικού ζευγαριού γυαλιών, εμφανίστηκε ένα πλήρως επιπλωμένο υπνοδωμάτιο. Ασθενείς με κινητική δυσκολία επαναλάμβαναν την τροχιά μιας εργασίας (πχ τοποθέτηση του ποτηριού στο κομοδίνο) με τον ορθό τρόπο που τους υποδείκνυε το λογισμικό. Οι παράμετροι είχαν ρυθμιστεί a priori από το φυσικοθεραπευτή.
Ωστόσο, η κλινική χρήση της εικονικής πραγματικότητας δεν είναι ευρέως διαδεδομένη λόγω έλλειψης υλικοτεχνικών μέσων, γνώσης και χρόνου δεδομένης της έκτακτης πανδημίας Covid-19.
Επί του παρόντος, η συγκεκριμένη ψηφιακή στρατηγική έχει ενσωματωθεί επιτυχώς σε πολυάριθμες εκπαιδευτικές διαδικασίες. Η μάθηση «οδηγούνταν από το δίλημμα και όχι το περιεχόμενο» (Squire 2006 et. al.). Τα σύγχρονα προγράμματα διδασκαλίας στοχεύουν στην εκπαίδευση των εκπαιδευομένων αποτελεσματικά σε ασφαλή περιβάλλοντα στοχεύοντας στην ομαλή μεταφορά τους στο κλινικό πλαίσιο. Οι περισσότερες μελέτες σχετικά με τις τεχνολογίες εμφάνισης προέρχονται από εκπαιδευτικούς στόχους χειρουργικής για ιατρική εκπαίδευση. Οι τεχνολογίες οθόνης έδειξαν την ικανότητα να διεγείρουν τη μαθησιακή διαδικασία και να υποστηρίζουν τον μαθητή για αρκετές ικανότητες.
Ειδικότερα, οι μαθητές/φοιτητές αποκτούν γνωστικές-ψυχοκινητικές ικανότητες, παρατείνεται η διατήρηση της διδαχθείσας ύλης στη μνήμη, είναι ευχάριστη ως διαδικασία και τους κινητοποιεί. Επιπλέον, σε έκτακτες συνθήκες όπως η πανδημία Covid-19, θα μπορούσαν να συμπληρώσουν την πρακτική άσκηση εξ’αποστάσεως. Αρκεί τα περιβάλλοντα προσομοίωσης να είναι ρεαλιστικά. Ακόμη, συμβάλλουν τόσο στην ασφάλεια των ασθενών και στον υψηλότερο βαθμό εμπιστοσύνης, όσο στην ανεμπόδιστη συνέχιση των σπουδών τους, δίχως να υπολείπεται η ποιοτική συνιστώσα.
Καθοριστική, είναι η άποψη των χρηστών…
Αναλυτικά, οι υποστηρικτές υπέρ της χρήσης της εικονικής πραγματικότητας, ζητούν να εξαλειφθούν παρωχημένες, αναποτελεσματικές και παθητικές προσεγγίσεις μάθησης. Οι ικανότητες να παρέχουν τοποθετημένη και αυθεντική εμπειρία που συνδέεται με το πραγματικό περιβάλλον, ενισχύουν την αλληλεπίδραση μεταξύ φυσικού και εικονικού περιεχομένου, διατηρώντας παράλληλα μια αίσθηση παρουσίας. Εφαρμόζεται σε διάφορα ακαδημαϊκά, θεραπευτικά πεδία και τύπους μαθητών ή ασθενών. Βασική προϋπόθεση, όμως, είναι η άριστη χρήση του Διαδικτύου των Πραγμάτων…τι γίνεται όταν αυτό δε συμβαίνει;
Από την άλλη πλευρά, οι αρνητές εκφράζουν την ανησυχία τους ως προς την ασφάλεια, την αποτελεσματικότητα, τη χρηστικότητα και την προσβασιμότητα στην εικονική πραγματικότητα. Συμπληρωματικά, τα σχέδια μελέτης και η εργονομία είναι αδύναμα. Οι επιδράσεις της δεν έχουν μελετηθεί διεξοδικά και τα προγράμματα σπουδών δεν την ενσωματώνουν ορθά. Κλείνοντας, επισημαίνουν τον κίνδυνο τεχνολογικού εθισμού στο λογισμικό και τις συναφείς υπηρεσίες της εικονικής πραγματικότητας.
Και οι δύο πλευρές, βασίζονται στη διαφορετική αντίληψη των χρηστών.
Υπάρχουν διαφορές μεταξύ των φύλων στις στάσεις και την υιοθέτηση της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένης της αποδοχής και χρήσης τους. Έτσι, η εικονική πραγματικότητα, όπως και άλλες τεχνολογίες που απευθύνονται στον καταναλωτή, μπορεί να υιοθετηθεί και να χρησιμοποιηθεί από διαφορετικές ομάδες με διαφορετικούς τρόπους. Οι στάσεις διακρίνονται σε θετικές, ουδέτερες και αρνητικές. Στις θετικές επισημαίνεται το ατομικό ενδιαφέρον και η επιθυμία χρήσης, στις ουδέτερες στη θολή μακροπρόθεσμη επίδραση και τη διαθεσιμότητά της, ενώ, οι αρνητικές αναφέρουν την αρνητική επίδραση στον ανθρώπινο ψυχισμό και νου.
Αξίζει να υπογραμμιστεί, πως οι πραγματικοί χρήστες της εικονικής πραγματικότητας ανησυχούσαν λιγότερο για την υπερβολική εξάρτηση από την τεχνολογία. Ακόμη και εκείνοι που είχαν χρησιμοποιήσει θεραπείες με βάση το εικονικό παιχνίδι… Ακολούθως, το κόστος δεν αποτελεί εμπόδιο δεδομένης της εξέλιξης της τεχνολογίας. Καταδεικνύουν την πρόκληση την οποία καλούνται να αντιμετωπίσει η διεπιστημονική ομάδα υγείας: αβάσιμους φόβους και προκαταλήψεις των νέων χρηστών.
Μελλοντικά, λοιπόν, οι μελέτες θα πρέπει να εξετάζουν την καταλληλότητα των ερευνητικών σχεδίων και εκπαιδευτικών στόχων καθώς, και αν μπορούν να επιτευχθούν μέσω της εικονικής πραγματικότητας. Επίσης, οφείλει να διερευνηθεί η κοινή ακαδημαϊκή και κλινική γνώμη, ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική ενσωμάτωση και εφαρμογή της στον υγειονομικό κλάδο. Κρίσιμη, για την εξασφάλιση υψηλού ποσοστού ποιότητας, είναι η αξιολόγηση της εμπειρίας μαθητών και καθηγητών μαζί με την ανταλλαγή γνώσεων-απόψεων ερευνητών και δημιουργών.
Τα επόμενα χρόνια, η εικονική πραγματικότητα θα χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο για τη βελτίωση της ακρίβειας και της αποτελεσματικότητας των τρεχουσών διαδικασιών και για την ενίσχυση των δυνατοτήτων του ανθρώπου, τόσο ως φροντιστής-ασθενής όσο και ως μαθητής-καθηγητής. Το δυναμικό της στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης είναι βέβαιο. Φθάνει να μην περιορίζεται στη δημιουργικότητα και ευφυΐα αυτών που δημιουργούν και εφαρμόζουν την τεχνολογία, ώστε τελικά, να μη θέλουμε «να βγάζουμε τα γυαλιά».
Βιβλιογραφία
Gerup, J., Soerensen, C. B., & Dieckmann, P. (2020). Augmented reality and mixed reality for healthcare education beyond surgery: an integrative review. International journal of medical education, 11, 1–18. https://doi.org/10.5116/ijme.5e01.eb1a
Kasey J. Carlson, David J. Gagnon,Augmented Reality Integrated Simulation Education in Health Care,Clinical Simulation in Nursing,Volume 12, Issue 4,2016,Pages 123-127,ISSN 1876-1399, https://doi.org/10.1016/j.ecns.2015.12.005 . (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876139915001012)
Kefaliakos A, Pliakos I, Kiekkas P, Charalampidou M, Diomidous M. Virtual Reality in the Rehabilitation of Patients with Neurological Disorders. Stud Health Technol Inform. 2016;226:45-7. PMID: 27350462.
Keller MS, Park HJ, Cunningham ME, Fouladian JE, Chen M, Spiegel BMR, Public Perceptions Regarding Use of Virtual Reality in Health Care: A Social Media Content Analysis Using Facebook, J Med Internet Res 2017;19(12):e419, DOI: 10.2196/jmir.7467, PMID: 29258975, PMCID: 5750416
Pillai, A.S., & Mathew, P.S. (2019). Impact of Virtual Reality in Healthcare: A Review., DOI: 10.4018/978-1-5225-7168-1.ch002
Riva G, Wiederhold BK. The New Dawn of Virtual Reality in Health Care: Medical Simulation and Experiential Interface. Stud Health Technol Inform. 2015;219:3-6. PMID: 26799868.
VISUALISE, Website, Virtual Reality in Healthcare, Διαθέσιμο από: https://visualise.com/virtual-reality/virtual-reality-healthcare , Τελευταία προσπέλαση: 22/2/21
Κοινοποιήστε



Παραφίμωση: Αίτια, Συμπτώματα, Επιπλοκές και Θεραπευτική Αντιμετώπιση
Η παραφίμωση είναι μία επείγουσα ιατρική κατάσταση κατά την οποία η ακροποσθία, δηλαδή το δέρμα που καλύπτει την κεφαλή του πέους, δεν επιστρέφει στη φυσιολογική της θέση μετά την έλξη προς τα πίσω

Συνέντευξη με την ειδικευόμενη ψυχίατρο Κουνατιάδου Χριστίνα
H ειδικευόμενη ψυχίατρος Κουνατιάδου Χριστίνα απαντάει στις ερωτήσεις μας σχετικά με το επάγγελμα της στην Ελλάδα
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Βρείτε μας στο Facebook και στο Instagram
Επικοινωνία
Η ομάδα μας
Διαφημιστείτε στη truemed.gr
Όροι χρήσης
Προσωπικά δεδομένα
Copyright©Truemed
Για περισσότερη ζωή
Designed – Developed by Premiumweb.gr
| Επικοινωνία | Η ομάδα μας | Διαφημιστείτε στη truemed.gr| | Όροι χρήσης | Προσωπικά δεδομένα | Copyright©Truemed | |Για περισσότερη ζωή |
Designed – Developed by Premiumweb.gr


© 2019 TrueMed Media. All rights reserved. Our website services, content, and products are for informational purposes only. TrueMed Media does not provide medical advice, diagnosis, or treatment.
Διοικητικό Μέλος , Αρθρογράφος
Η Αναστασία Χελιώτη γεννήθηκε στις 8 Απριλίου του 1999 στην Αθήνα. Κατάγεται από το νομό Κορινθίας όπου και πέρασε τα παιδικά-εφηβικά της χρόνια. Αγαπάει τις μεγάλες βόλτες στη θάλασσα, τη house μουσική και τους χαμογελαστούς ανθρώπους. Αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητάς της, αποτελούν ένα καλογραμμένο βιβλίο και μια κούπα ζεστού, αρωματικού καφέ.
Σε επαφή με τον κλάδο της υγείας, ήρθε μέσω της μητέρας της η οποία εργάστηκε ως εργαλειοδότρια στο τμήμα του χειρουργείου του Γενικού Νοσοκομείου Κορίνθου. Ωστόσο, ένας σοβαρός τραυματισμός στα 14 της, ήταν η αιτία να γεννηθεί το ενδιαφέρον της για τις επιστήμες της Ιατρικής και της Βιολογίας. Ονειρεύεται να γίνει διδάσκουσα σε ένα έγκριτο ακαδημαϊκό ίδρυμα σχετιζόμενο με την υγειονομική εκπαίδευση.
Σήμερα, είναι προπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Πατρών. Το επιστημονικό της ενδιαφέρον εστιάζεται στη μεθοδολογία της έρευνας, τη φιλοσοφία της Νοσηλευτικής και τη γενετική. Μέσω αυτής της πλατφόρμας, επιθυμεί να ενημερώσει το ελληνικό αναγνωστικό κοινό αποκαλύπτοντας δυσνόητες υγειονομικές διαστάσεις. Πιστεύει πως η Νοσηλευτική είναι ένα παρεξηγημένο επάγγελμα και θέλει να προσφέρει στην αναγνώρισή του από τους Έλληνες πολίτες.
Λοιπά προσόντα
Ξένες Γλώσσες
Αγγλικά | Proficiency-University of Michigan (ECCE),ΒαθμόςBProficiency-London University (PTE), Βαθμός B (τιμητικός έπαινος για την επίδοση αυτή από το Σύλλογο Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών Νομού Κορινθίας) |
Ειδικές Γνώσεις
Βασικός χειρισμός τουMicrosoft office (word, power point, movie maker)
Σεμινάρια-Προγράμματα ενασχόλησης
2016-Έφηβη Βουλευτής, ΚΑ’ Σύνοδος, Βουλή των Εφήβων
4/12/2019: Ενημερωτική Ημερίδα για τα Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα AIDS, Σύλλογος Προστασίας Υγείας Περιβάλλοντος Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσας |
2/12/2019: «Η Δημόσια Υγεία στο Προσκήνιο», Βανταράκης Απόστολος, Καθηγητής Υγιεινής τμήμα Ιατρικής Πανεπιστημίου Πατρών |
2/12/2019: «Μετανάστες και Δημόσια Υγεία», με έμφαση στα ασυνόδευτα ανήλικα, Βανταράκης Απόστολος, Καθηγητής Υγιεινής τμήμα Ιατρικής Πανεπιστημίου Πατρών15-16/2/2019: «Εκπαιδευτικό εργαστήριο στις μη ιοντίζουσες ακτινοβολίες», Ένωση Φυσικών Ελλάδος Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Δυτικής Ελλάδος Εργαστήριο Υγειονομικής Φυσικής Υπολογιστικής Νοημοσύνης 17/10/20: Επίσημη προφορική ανακοίνωση στο 13ο Πανελλήνιο Νοσηλευτικό Συνέριο της ΕΝΝΕ, Τίτλος παρουσίασης: «Ο ρόλος του νοσηλευτή απέναντι στο φαινόμενο των ψευδών ειδήσεων», Συγγραφείς: Κυβετού Μαρία, Χελιώτη Αναστασία. Υπ. Καθηγητής: Ηγουμενίδης Μιχαήλ, Επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών. 2020-2021: Παρακολούθηση ετήσιου σεμιναρίου ενδυνάμωσης «Womentors» (Το έργο WOMENTORS υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο την οργάνωση «Αποστολή Άνθρωπος». Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow.) 30/11/20: Παρακολούθηση του Webinar Πρώτων Βοηθειών από τον οργανισμό KIDS SAVE LIVES με εισηγητή τον κύριο Στεφανάκη Αναστάσιο. 17/1/21: Παρακολούθηση του Webinar Ναυαγοσωστικής από τον οργανισμό KIDS SAVE LIVES με εισηγητή τον κύριο Στεφανάκη Αναστάσιο. 17-19/2/21:ΠαρακολούθησηJournalism forum “Reflect,Reform,Restart” by IMedD: Incubator for Media Education and Development 26-28/2/21: 1st COOPathon, Διοργανωτικός φορέας: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Συντονιστές: Γαλεράκης Πολύτιμος, Στεργίου Κων/νος, Επιχειρηματική ιδέα: «11 female», Κατάταξη 4/6. 5/3/21: Journal club Παράρτημα ΕΕΦΙΕ Πάτρας, Webinar με τίτλο: «Συστηματικές ανασκοπήσεις στην Ιατρική: Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα» , Εισηγήσεις: Απόστολος Βανταράκης, Καθηγητής Υγιεινής, Δρ. Ιωάννα Χατζηπροδρομίδου, Μεταδιδακτορικός συνεργάτης Εργαστήριο Υγιεινής 9/2/21 και εξής μέλος της Ε.Ε.Π.Ε.Κ. Πόλη που θα ήθελε να ζήσει: Λονδίνο Αγαπημένος συγγραφέας: Ξενόπουλος Γρηγόριος Αγαπημένο συγκρότημα: Coldplay Μεγαλύτερος φόβος: Η έλλειψη δημιουργικότητας Αγαπημένη παιδική ταινία: Η Barbie και ο Καρυοθραύστης Αγαπημένο quote: (Αλλάζει ανά περιόδους) «Για εκείνο το παρακάτω που αξίζουμε να δούμε…» |
Αριθμός άρθρων που έχει γράψει στην Truemed: 8